Jpop
Japan popzene. A 90enes evek elejen kezdett terjedni.
1920-1940
Japán popzene, rzukoka, az enka es a poppuso inkspiralta.
Sok gitár, harmonika és furulya elemet tartalmazott. 1930ban Ichiro Fujiyama volt az egyik aki ilyen stilusban adott ki dalokat. Tenor hangú énekes volt. Később a jazz zenész Ryoichi Hattori blues elemeket vont bele. Ő irta Noriko Awaya hires számának, a Wakare no blues zenéjét. Ayawa hir//jmusic.gportal.hu/gindex.php?pg=30692447&pmid=30692447&view=manageres enekes volt, a blues kiralynőjének is hivták.
Ekkori dalok:
Chiemi Eri Tennessee walty(1952), Hibari Misora Omatsuri mambo(1952) es Izumi Yukimura száma, Till I Walty Again with You(1953)
1960:
Ekkor jott be a rock and roll örület, amikor mindenhonnan csak rokabiri szolt. Ekkorira teheto a mai popzene alapjainak megalakulasa.
Leghiresebb egyuttes akkoriban a The Drifters volt. Kyo Sakamoto az együttesvezető nagy Elvis rajongó volt. 1968ban az ő daluk volt az első olyan japán dal, ami listavezető volt az USAban.
Ebben az idoben alakult meg a The Peanuts nevu női duó, akik a Mothra cimü film zenéjét énekelték. Ezt a dalt késöbb furimukanaide cimmel a Candies is feldolgozta. Ezeket a dalokat, amiket Sakamura es a Peanuts csinalt, a rockabilli alapjan wasei popnak (japan made pop) nevezik.
1970
Uj zenei vonulat alakult ki az amerikai folk zenéből. A 60as evek vegen a The Folk Crusaders nevu egyuttes alternativ zenet jatszva lett hires. A 70es evek elejen az uj iranyzatot az egyszerü dal jelentette, egy gitar kisérettel. 1972ben a legjobban eladott kislemezen volt rajta az év enka száma, Onna no michi.
1973ban Yosui Innoue kiadta Kori no sekia cimu albumát, ami 113 hetig volt benne az Oricon lista elso 10 helyezettje között.
1979ben Chage and Aska kiadtak bemutatkozo albumukat, amin rajta volt a máig hiresnek számitó Sayonara cimü szám.
folyt. kov.
|